Tarihselcilik İnsana Neler Söyletiyor
‘Kuran’da bazı yerlerin değiştirilmesi lazım’
Bu cümleyi bir ateistten duymuş olsam hiç şaşırmayacağım da
Bir ilahiyat profesöründen duyunca ister istemez şaşırıyor insan
Evet bu söz bir ilahiyat profesörüne ait
Her ne kadar sözünün maksadını aşar şekilde yanlış ifadelendirilmiş olabileceği hüsnüzannını beslesem de
Bu sözün bir ilahiyatçının ağzından çıkmış olması talihsizliktir
Kuran, şüphesiz Allah’ın kelamıdır
Yunus suresi 15. ayet şöyledir:
“Ayetlerimiz onlara açık açık okununca bizimle karşılaşmayı ummayanlar ‘Bundan başka bir Kuran getir veya bunu değiştir’ dediler. De ki: ‘Onu kendiliğimden değiştiremem. Ben ancak bana vahyolunana uyarım. Ben Rabbime karşı gelirsem, büyük günün azabına uğramaktan korkarım.’
Kuran’ın değiştirilmesi talebi geçmişte de olmuş ve yüce Allah’ın ayetiyle reddolunmuştur
Bir ilahiyatçının bu ayeti bilmemesi söz konusu olamaz
Bu durumda nasıl olur da “Kuran’da bazı yerlerin değiştirilmesi lazım” der anlamak zor
Bu ilahiyatçımız Kuran’a tarihselci bakış açısıyla yaklaşıyormuş
yani insanın tarihsel koşullarla sınırlı bir varlık olduğunu
Doğrunun içinde bulunulan koşullar dikkate alınarak anlaşılması gerektiğini
Evrensel ve genel doğruların olmadığını benimsiyormuş
Bu metodu benimsediği için
Kuran’daki bazı hükümlerin günümüz için geçerli olmadığını söyleyebiliyor
Mezkur sözü söylediği videosunda Musa ve Hızır kıssasını örnek veriyor
Hızır’ın bir çocuğu gelecekte meydana gelecek bir durumun korkusu yüzünden öldürmesini
Bugün anlayamayacağımızı savunuyor
İyi de anlayamadığımız her şeyi değiştirmeye çalışırsak
Herkesin kendine ait yeni bir kitabı oluşmaz mı
Bunun önünü nasıl alacağız o zaman
Bir kıssayı veya ayeti anlayamadığımızda
Rabbim ilmimi arttır diyerek
Ayetler arasındaki anlam bağlarını çözmeye çalışmak için
Hep birlikte çabalamamız gerekmez mi
Bu ayetleri bu çağda anlamak mümkün değil demek
Kolaycılığa kaçmak değil mi
Kaldı ki bu kıssada anlatılan bir kulun
İnsanlarda olmayan geleceği bilme özelliği olduğu için
Bir melek olduğu yorumu da var
Aynı videoda kölelik, cariyelik gibi başka örnekler de veriliyor
ve bunların da anlaşılması ve kabul edilmesinin zor olduğu söyleniyor
oysa Kuran’da bahsedilen bu durumların farklı suretler ve adlarla ancak farklı coğrafyalarda hala var olduğu es geçiliyor
Kuran, indirildiği dönemin gerçekliğine hapsedilirse
Günümüze çare sunma özelliğini yitirir
Bu da tam olan ilahi mesaja eksiklik atfetmekten başka bir anlama gelmez
Hud suresinin ilk ayetlerinde de ilahi mesajda eksiklik olamayacağı da açıkça belirtilir
Elif Lâm Râ. Bu Kur’an; âyetleri, hüküm ve hikmet sahibi (bulunan ve her şeyden) hakkıyla haberdar olan Allah tarafından muhkem (eksiksiz, sağlam ve açık) kılınmış, sonra da Allah’tan başkasına kulluk etmeyesiniz diye ayrı ayrı açıklanmış bir kitaptır. (De ki:) “Şüphesiz ben size O’nun tarafından gönderilmiş bir uyarıcı ve müjdeleyiciyim.”
Bir ayeti veya kıssayı anlayamayınca
Hele de ilahiyatçıysanız
Lütfen konuşmadan önce biraz düşünün
Özlem Ata’nın kaleme aldığı bu yazı, 20.04.2016 tarihinde Fıtrat Haber sitesinde yayımlanmıştır.